Ik vind die waves in een stadion altijd prachtig om te zien. Maar hoe ontstaan ze? Uiteindelijk begint het allemaal bij 1 persoon met een idee die het initiatief neemt.
Een aantal jaren terug was ik bij een concert van U2 in de Arena in Amsterdam. Voordat U2 opkwam werd er wel muziek gedraaid, maar waren er geen waves. Ik zei tegen mijn vrouw en een bevriend stel dat ik het stadion zou laten waven. Niet dat ik dat zeker wist, maar ik had ineens een idee. Ik had kaarten voor de Arena zelf dus ik kon vrij rondlopen. Ik liep naar het begin van een tribune toe en begon om de twintig tellen een wave beweging te maken en keek naar het publiek op de tribune. Er gebeurde niets. Na een tijdje kwam Frank erbij staan en deed met mij mee. Door een beetje te zwaaien probeerde ik aandacht te trekken en op een gegeven moment deden een paar mensen op de tribune mee. Maar nog steeds gebeurde er niets. Het kantelpunt kwam toen iemand die meedeed zijn vrienden aanstootte en naar ons wees. Toen een groepje van zes mensen in een kluitje meedeed was dat de trigger. Binnen 3 keer proberen lukte het en werd de wave overgenomen door mensen en binnen no-time ging de wave het hele stadion door. Echt een kippenvel momentje en een "Eureka!" gevoel. Ook iemand van de beveiliging sprak me aan met een compliment en gaf aan dat zij voor het eerst dit echt zag ontstaan.
50.000 mensen deden dus iets wat bij de gedachte van 1 persoon begon.
Hierdoor kreeg ik een paar inzichten. Hoewel ideeen een audientie nodig hebben, ontstaat het idee uiteindelijk bij één persoon. Pas als je dit idee deelt (en het idee kan veranderen door te overleggen) kan het uitgroeien tot iets wat duizenden of miljoenen mensen beinvloed. Soms worden ideeen niet zo groot in de eerste instantie. Google is niet uit het niets ontstaan en er was al een search engine voordat Google er was. Maar iemand (ik zeg: Page en Brin) kregen wel nieuwe ideeen en hebben hier wat mee gedaan. Ideeen worden pas groot als het volgers krijgt.
Als je de wave in mijn voorbeeld neemt waren er uiteraard wel een aantal belangrijke factoren aanwezig voor het slagen van het idee. Iedereen kent het principe al en heeft waarschijnlijk wel vaker gewaved. Het was zelfs onderdeel van de verwachting. Als je hetzelfde probeert in een druk trein station is de kans op een wave nagenoeg nul.
Dus nogmaals al lijkt het soms op dat een groep iets doet, het ontstaat bij de gedachte van één persoon.
Kijk ook eens naar dit filmpje van Derek Sivers: How to start a movement : http://goo.gl/C2i7k . Ik dit pareltje van nog geen drie minuten zitten nog meer inzichten.
Vorige week was er een zeer geslaagde 1 April grap op Twitter, namelijk de #FE11 Fictief Event 2011. Iedereen die de grap snapte plaatste zelf iets grappigs over #FE11, zoiets als Femke Halsema zingt Fado op de eerste verdieping. Omdat iedereen de meest fantastische dingen schreef waren er natuurlijk ook veel mensen die hem nog niet zagen en dus vragen gingen stellen. Waar het was, wat het was en of het volgend jaar ook zo komen.
Uiteindelijk was ook hier één bedenker: Annedien Hoen
Zoek in google op #FE11 voor meer informatie.