woensdag 27 oktober 2010

Het probleem van een kapotte (externe) harde schijf

In de afgelopen vijf jaar heb ik vier harde schijven zien overlijden binnen de garantieperiode. Toch heb ik maar in één geval aanspraak durven maken op garantie. Toen was de schijf zeer traag, maar werkte nog wel. Die kon ik tenminste nog grondig formatteren. Maar stel je hebt een externe harde schijf gekocht als back-up van al je bestanden en hij gaat stuk. En er staat data op van je klanten of andere gevoelige informatie. Wat doe je dan?

Want garantie bestaat voornamelijk uit retourneren of inleveren. En hoe weet je dan dat data en informatie niet verkeerd terecht komt? Ik ken twee gevallen van goede kennissen waarin deze een harde schijf kocht als nieuw of via een 2e hands site waar nog zeer veel gegevens op stonden. Als een harde schijf stuk gaat kun je zelf meestal niet meer bij de data komen. Formatteren gaat dan dus niet meer, en even voor de zekerheid een schroevendraaier er doorheen slaan doet je claim op garantie geen goed.

Als je de schijf inlevert weet je gewoon niet wat er mee gebeurd. Je kan de leverancier vertrouwen, maar je moet ook de koerier vertrouwen en alle medewerkers die er mogelijk wat mee doen, of het recycle bedrijf als je leverancier besluit dat een schijf maken te duur is en meteen een nieuwe meegeeft.

Het gaat er dus om dat je niet wilt dat ander mensen jouw data in kunnen zien. Maar wat als er ingebroken wordt? Of vraag je wel eens af waar de gemiddelde MKB-er zijn back-up van bedrijfsgegevens bewaard? Eén probleem is al vaak dat een ondernemer geen verstand heeft van de techniek. Maar ook je data veilig op het internet opslaan is relatief. Want gebruik jij een kastje (zo’n reader die je ook gebruikt bij internet bankieren) om op je data bij de online back-up provider in te loggen? Want al staat de data versleuteld en is de verbinding versleuteld, er is maar een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om erbij te kunnen.

Daarnaast is er nog zoiets als phishing. Het hengelen naar gegevens. De technieken worden steeds geavanceerder en als het mij als moeite kost om er niet in te trappen, hoe moet dat mijn moeder vergaan? Een ander probleem is integratie. Je kent dat wel; je gebruikt een online service en die biedt aan om contacten van een andere service te importeren. Hoe zeker weet je dat jouw ingevoerde gebruikersnaam en wachtwoord niet opgeslagen en misbruikt wordt? En gebruik je voor elke dienst een andere gebruikersnaam en wachtwoord? Het wachtwoord bij service A kan misschien ook gebruikt worden bij service B.

Het zijn reële problemen en die beginnen al bij een kapotte harde schijf….