woensdag 28 oktober 2015

Ieder bedrijf profiteert van een Digitale Academy

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers bekend worden met de visie en strategie van de organisatie? Hoe zorg je ervoor dat zij de regels van integriteit kennen en deze meetbaar is? Hoe zorg je ervoor dat de afdeling verkoop een uniform verhaal vertellen met de juiste argumenten en hoe train je dat? En hoe zorg je ervoor dat je klanten alles weten van jouw producten en diensten? Of doen ze de basiskennis van hulpverlening op en kennen de procedures van een ontruiming?

Dit zijn allemaal voorbeelden wat een digitale academy toevoegd. Nu zijn er drie grote bezwaren tegen dit principe: Reanimeren of een brand blussen leer je niet achter een beeldscherm. Een goed verkoopgesprek zonder feedback ook niet. Daarnaast zul je met een veredelde powerpoint presentatie als content ook niet bereiken wat je voor ogen hebt en in het verlengde daarvan, goede content zal wel heel duur zijn.

Hoe ga je met deze bezwaren om?

100% digitaal is geen 100% oplossing, in situaties heb je dus praktijk training nodig. Het zou een voordeel zijn als de academy deze vorm van blended learning ondersteund. Dus dat de cursist ziet wanneer de praktijk trainingen plaatsvinden en zich met een klik erop in kan schrijven. In het verlengde daarvan kan ook het resultaat van de fysieke training weer opgeslagen worden in de academy.

Zo kan de certificering bestaan uit digitaal en praktijk. 

Het genereren van goede content is niet triviaal, daar zijn specifieke competenties voor nodig. Zo geloof ik dat inhoud in kleine relevante delen moet worden opgedeeld en is het raadzaam als deze aansluit bij het (taal) niveau van de cursist. Door bijvoorbeeld een nul-meting uit te voeren kan bij een slecht resultaat eerst andere content worden aangeboden voordat de eigenlijke training begint. Het opdelen in kleine stukken inhoud heet micro learning en inhoud aanbod aanpassen aan het niveau van de cursist heet adaptive learning. 

Dan als laatste bezwaar: De prijs. Voor goede inhoud heb je meerdere mensen nodig, daarnaast moet inhoud getoetst worden en is het belangrijk dat inhoud er aantrekkelijk uit ziet. Een goede wijn uit een knijppak smaakt nu eenmaal minder. Een bedrijf dat ervaren is met het maken van hoogwaardige content heeft strakke werkwijzen nodig om de kosten zo laag mogelijk te houden. Hiervoor is ervaring, filosofie en continu verbetering nodig. Goede gerichte content zal niet snel goedkoop worden. Dit hoeft ook niet per se. Uiteindelijk is het een afweging tussen kosten en de waarde die het oplevert. 

Doorgaan op traditionele wijze leidt vaak tot hogere kosten en lagere opbrengst. Een klassikale training is een piekmoment. Alleen kun je maar beperkte hoeveelheid kennis onthouden en oefenen in één dag en zonder herhaling zal deze kennis vaak snel wegzakken. Juist hier kan een digitale academy een oplossing zijn. Denk aan periodieke mini toetsen op je mobiel, eventueel met een speelelement dat je resultaten kunt vergelijken met collega's. Of automatische notificaties als er nieuw materiaal beschikbaar is. 

Een goede digitale academy betaal je in lijn met de waarde die het toevoegt. Overigens geloof ik met digitaal leren niet in big bang scenario's waarin je meteen grote hoeveelheden content aanbied. Beter begin je klein en probeer je met een korte iteratie te toetsen of een digitale academie waarde toevoegt. Als dit zo is, dan ga je een stapje verder. Levert het echter te weinig op dan kun je nog stoppen of bekijken waarom het te weinig oplevert. 

Dan zijn er nog een aantal randzaken van belang. Je wilt niet dat een digitale academy nog meer administratieve last met zich meebrengt. Hoe ga je om met mensen toegang verlenen? Maar net zo belangrijk: Hoe zorg je ervoor dat mensen geen toegang meer hebben als ze bijvoorbeeld uit dienst gaan? Integratie bijvoorbeeld met een al in gebruik zijnde systeem zoals Windows Active Directory zou administratieve belasting al significant lager maken, of denk aan het aanbieden van zelfregistratie. 

Daarnaast biedt een goede academy ook het ontsluiten van data aan middels een Application Programming Interface (API), niet nog een eiland en puntsoplossing in het applicatie landschap.