zondag 6 april 2014

Blendle is kansloos?

Die sympathieke Alexander Klöpping die ons meenam naar Silicon Valley en met glinstering in zijn ogen praat over producten van Apple heeft een initiatief gestart om het probleem waar journalistiek al jaren mee worstelt op te lossen. Digitale lezers laten betalen voor nieuws en journalistiek. Een tijdje terug had ik al een draft geschreven over kansloos Blendle. Nu ik het eindelijk heb kunnen gebruiken heb ik weer wat meer recht van spreken.



Concept
Het concept is simpel. Je betaalt voor ieder artikel wat je leest uit de diverse kranten en tijdschriften. Ook de betaling is simpel, je stort vooraf geld en betaald een klein bedrag, meestal minder dan 25 cent, voor ieder artikel dat je leest. Betalen ervan gaat automatisch als je het artikel leest, maar als het tegen valt kun je direct je geld terug vragen. Lezers zijn gebruikers en die kunnen weer hun artikel en mening delen en eventueel verspreiden over de social media.


Een aantal redenen waar ik Blendle kansloos achtte is dat als je bijvoorbeeld zes artikelen per dag leest, je al meer kwijt bent dan het laten bezorgen van de krant. De micro bedragen zelf zetten ook geen zoden aan de dijk als er niet heel veel gelezen gaat worden. 5000 Betalende lezers leveren misschien 1000 euro op. Dat bedrag wordt echter al minimaal door 3-en gedeeld; de schrijver, de uitgever en Blendle.


Execution is key!
Ik heb nu echter mijn proef account inclusief 2,50 lees tegoed. Ik heb pas een paar artikelen gelezen, dat heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn mening bijstel. Blendle heeft wel kans om een succes te worden! De grootste reden is dat goed geschreven artikelen geweldig zijn om te lezen en dat je deze niet leest via de generieke media. Doordat al die artikelen een blendle zijn van diverse tijdschriften leent het zich erg tot cherry picking, van alle bladen alleen de leukste artikelen lezen. Ook de in-app tijdlijn zorgt ervoor dat artikelen die de moeite waard zijn gedeeld worden zodat je niet hoeft te zoeken, maar leest wat er op je pad komt.


De magie zit dus wederom in de executie van een idee. Bij veel kranten zie je initiatieven van betaalmuren, maar dat zijn vaak slappe ideeën zonder echte input in de uitvoer van het idee. Blendle brengt veel goede ideeën samen, stopt er zeer veel tijd in, overhaast zich niet en komt uiteindelijk tot een prachtige uitvoer.


Is Blendle kansloos in een internet wereld die niet wil betalen voor content? Absoluut niet. Als er een idee is wat kans maakt, dan is dit het. Ik kan artikelen vullen van details die goed en minder goed zijn uitgewerkt, maar als dit niet slaagt, dan wordt het echt tijd om in paniek te raken als je uitgever bent.

Link: Blendle