donderdag 20 oktober 2011

Cloud strategie: Zelf bediening

In een serie artikelen over cloud computing wil ik concreter ingaan op strategieën voor cloud computing. Dit keer over zelfbediening.

Een belangrijk onderdeel van cloud computing is het zelfbediening aspect. Dit heeft meerdere kanten. Aan de ene kant betekent dit dat u bijvoorbeeld capaciteit kunt “bijkopen” als er behoefte aan is, of juist de capaciteit terug brengen als dit niet meer nodig is. Dit belicht de kant van uw organisatie als klant bij een cloud dienst. De andere kant gaat over hoe uw organisatie met zelfbediening om gaat. Hierin is uw organisatie de kant van de aanbieder van zelf bediening, mogelijk in de vorm van cloud computing.

Een aantal voorbeelden:

Laatst was ik op een site over psychologie: PsyBlog  (http://goo.gl/IthGr). Daar werd een e-book verkocht voor 6 euro. Dit boek wordt alleen elektronisch verkocht en de schrijver van dit boek gebruikt hiervoor een cloud dienst die de distributie en betaling regelt. Zonder dat de schrijver enige inspanning meer hoeft te leveren kan hij geld verdienen. Het maakt niet uit of hij 100, 1000 of een miljoen exemplaren verkoopt. Er verplaatst geld zonder dat hier achteraf nog arbeid in gestopt hoeft te worden. Dit is in tegenstelling tot de fysieke wereld een enorm krachtig principe. In de VS lopen ze sowieso al voorop als het gaat om ebooks, maar ook hier hebben genoeg mensen een iPad. Juist doordat er geen arbeid meer aan te pas komt is de prijs ook laag, ik heb het gekocht als impuls aankoop. Met PayPal (ook een cloud dienst) heb ik binnen een minuut betaald en mijn boek binnen..

Een ander voorbeeld is euromasters. Zonder tussenkomst van een mens regel ik zelf mijn afspraak wanneer ik mijn banden wil verwisselen.

Vroeger kwam er iemand langs om mijn meters te controleren, nu krijg ik een kaartje, maar binnenkort krijg ik wellicht alleen nog maar een e-mail. Zolang de standen redelijk lijken is er geen fysieke controle nodig. Dit is een enorme besparing.

Voor een klant heb ik een training plan systeem ontwikkeld. Stapje voor stapje gaat ook dat steeds dichter naar zelfbediening toe. Klanten krijgen automatisch een e-mail met een aantal voorgestelde trainingsdata in hun regio waarin een certificaat door middel van een training verlengd kan worden. Inschrijven gaat daarna ook volledig digitaal. Nieuwe klanten kunnen zichzelf registreren en cursisten aanmelden op open inschrijvingen. Vroeger ging er klantcontact vooraf aan het aansluiten van nieuwe klanten, nu melden zich klanten aan waarvoor geen inspanning meer geleverd hoeft te worden.

Een ander voorbeeld is de extractie tool die ik voor een klant gebouwd heb. Voorheen werden bestanden versleuteld en verstuurd of geüpload naar een sftp server. Hier kwam bijna per definitie mensenhanden aan te pas. Met de tool wordt data direct uit een database gehaald en versleuteld verstuurd. Ook werd een map door de tool (in de vorm van een service) gemonitord en werden bepaalde bestanden direct automatisch en veilig naar een centrale server toe gestuurd.

Coaching is hot, vaak gebeurt dit één op één, maar er zijn ook coaches die coachen als seminar dus voor een groep mensen. Maar er zijn coaches die interessante mensen interviewen en een deel van dit interview bieden ze gratis aan, wilt u meer, dan moet er een lidmaatschap afgesloten worden. Dit lid worden en betalen gaat zonder tussenkomst van menselijk contact. De hefboom hiervan is natuurlijk enorm.

Neem de tijd en besef dat er ook mogelijkheden zijn voor uw organisatie om te profiteren van zelfbediening, een aantal voorbeelden heb ik gegeven. Zelfbediening kan leiden tot grote veranderingen in bijvoorbeeld schaalvergroting of enorme kostenbesparing. Het kan letterlijk een organisatie naar een hoger plan tillen.

Ik hoor van steeds meer klanten dat hun klanten en leveranciers steeds meer zaken digitaal willen ontvangen. Het is niet alleen sneller, maar hoeft ook niet eerst ingescand te worden voordat het intern kan worden doorgestuurd.

Een andere aardige oplossing is het gebruik maken van post services. Zo is er bijvoorbeeld BlueMailCentral (http://goo.gl/aKYdg ).  Met hun software krijgt u er een virtuele printer bij op de computer. Als deze gebruikt wordt om te printen, dan wordt het digitale document verstuurd naar een dienst die de brief discreet uitprint en in een (aanpasbare) envelop stopt en vervolgens verstuurd. Dit gebeurt uiteraard volledig geautomatiseerd. De software is zelf zo slim om meestal al de juiste geadresseerde in te stellen. Dit kan overigens ook grote voordelen hebben als post verstuurd wordt naar bijvoorbeeld Australië, deze wordt binnen 2 dagen bezorgd. De software kent ook een Application Programming Interface (API) waardoor eigen software hierop kan worden aangesloten. Bij het versturen van post komt zodoende geen menselijk handelen meer kijken.

Dit is in feite waar cloud computing over gaat. Automatiseren, zelfbediening en schaalbaarheid. Het verplaatsen van bitjes in plaats van atomen kan voor drastisch andere kostenplaatjes zorgen.

Cloud computing biedt enorm veel voordelen en kan leiden tot een hefboom, soms kan een kleine verandering al enorm veel positieve gevolgen hebben.

Uw organisatie heeft ook mogelijkheden op dit vlak, deze inventariseer ik graag voor u.