maandag 29 augustus 2011

Waarom privacy ertoe doet

Google+ wil dat je een echte naam gebruikt omdat de service opgezet is met het oog op identiteit management; ofwel weten wie jij bent. Er zijn mensen die daar problemen mee hebben. Een standaard vraag op hun problemen is dan “heb je wat te verbergen dan?”.

Ik zal je een paar voorbeelden geven om duidelijk te maken dat privacy wel degelijk zinvol is en kan zijn.

Google leeft van advertenties en ze zijn er zo goed in omdat ze de advertentie zo goed aansluiten bij je zoekopdrachten in Google. In Gmail wordt je e-mail ook door een (anonieme) advertentiemolen gehaald zodat zelfs bij je e-mail een relevante reclames worden getoond.

Maar stel dat je een lening wilt afsluiten en de bank doet een credit check via Google (of Facebook). Zij kijken bijvoorbeeld naar de kredietwaardigheid van jouw vrienden om daarmee een indicatie te krijgen van jouw kredietwaardigheid.

Of een werkgever die een indicatie wil krijgen over jouw referenties door een algoritme van Google te raadplegen (bedenk hoeveel geld dit waard kan zijn voor een werkgever).

Ik zeg niet dat dit al gebeurt, of dat Google+ (of Facebook) evil zijn, ik probeer suggesties te geven waarom je wel bewust zou moeten zijn van privacy of wat implicaties kunnen zijn.

De algoritmes van grote spelers worden steeds krachtiger en waardevoller en dit geeft je het bewustzijn om bepaalde keuzes in ieder geval te maken op basis van inzicht.

Je hebt nu in ieder geval munitie als het gaat om de privacy discussie.