maandag 15 augustus 2011

App Store voor overheid

Op een warme dinsdagmiddag in Mei had ik  een goed gesprek over Cloud Computing met Ruud Ramakers. In dat gesprek ging het kort over een gedachte die hij had bij een App Store voor de overheid. De gedachte heeft me sindsdien niet meer losgelaten.

Je kent de App Store voor Apple. Met je iPhone, iPod of iPad of gewoon via iTunes blader je door allerlei applicaties die je met één klik kunt kopen, installeren en gebruiken. Je betalinggegevens zijn al eerder gevalideerd, je hoeft dus alleen nog maar je wachtwoord te geven om af te rekenen.

Parkeer deze gedachte even en volg mijn redenering.

In Nederland zijn er ruim 400 gemeenten, groot en klein. Zo ver ik weet zijn die redelijk autonoom in het kiezen van IT zaken zoals hardware en software. In grote lijnen hebben deze gemeenten in mijn ogen dezelfde soorten processen, administraties en uitingsvormen zoals digitale loketten en websites. Natuurlijk doen gemeentes processen op hun eigen manier en zit er nogal een verschil in schaalgrootte. De omgeving in Amsterdam zal een stuk complexer zijn dan die in Woerden. Maar wat mij tegen staat is dat al die gemeenten lijken het wiel zelf steeds uit te vinden en zelf aanbestedingen uitzetten om hun behoeften in te vullen en te automatiseren terwijl één of een paar standaarden veel kosten effectiever zouden zijn.

Nu snap ik dat je niet alle handen om een paar buiken krijgt en daarnaast zijn historisch dingen zo gegroeid en kun je dat niet zomaar om gooien. Maar hoe zou het zijn als gemeenten hun applicaties konden kiezen uit een App Store? Hoe ziet zo’n store eruit?

Ten eerste staan er alleen apps in die aan de juiste criteria voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, schaalbaarheid en vendor lock-in. Zo moet bijvoorbeeld de exit strategie voor als je wilt stoppen met het gebruiken van de App van te voren bekend zijn. Hoe exporteer je de data uit het systeem op zodanige wijze dat deze herbruikbaar blijft. Ook moet de aanbieder van de App duidelijk zijn over de kosten van de App en dimensioneren hoe extra arbeid eruit ziet ter ondersteuning van opzet en inrichting.

Iedere aanbieder van gemeente software mag zijn “App” aanbieden aan de store ter controle en goedkeuring.  Hier hoeft dus geen aanbesteding aan te pas te komen. Als een gemeenten tot aanschaf van een App overgaat wordt er dus in de overheid cloud, of App Store cloud een omgeving voor die gemeente aangemaakt waarin de functionaliteit wordt ondergebracht.

Waarom zou je een App Store willen? Ten eerste realiseer je hiermee een standaard. Een gemeente heeft nog steeds keuzes, alleen zijn de keuzes uit een aantal standaard Apps en ontstaat er dus standaardisatie. Geen dure trajecten die in de praktijk niet haalbaar blijken. Geen aanbesteding trajecten, elke aanbieder van software krijgt een eerlijke kans en de goede software zal vanzelf groeien. Gemeenten worden transparanter en de uitwisselbaarheid van mensen wordt ook groter. Automatiseren wordt eenvoudiger en effectiever doordat de complexiteit afneemt. Meer synergie en samenwerking en leren van elkaars ervaringen met Apps. Geen maatwerk en exotische uitstapjes die ontaarden in dure missers. Budgetteren van uitgaven wordt zodoende ook een stuk eenvoudiger.

Door stapsgewijs over te gaan op de App Store Overheid groei je op een evolutionaire manier naar een uniforme overheid. Het is ook meteen een prikkel voor bedrijven om hun Apps goed te maken en steeds te verbeteren. Hoe beter zij de zaken regelen hoe meer handel eruit voortkomt. Iedereen wint!