woensdag 23 februari 2011

Apple maakt content duur

Apple stelt bedrijven verplicht om abonnementen ook via de App Store aan te bieden als het gaat om content zoals kranten en tijdschriften. De aanbieding buiten de App om mag niet goedkoper zijn dan de aanbieding binnen de App.

Dit lijkt misschien redelijk, maar als het voor de consument wezenlijk niet uitmaakt af hij een abonnement via de App aangaat of direct met het bedrijf qua prijs, dan is de kans groot dat de klant kies voor binnen de App aangezien dit wel erg gemakkelijk gaat. Omdat Apple 30% van deze omzet tot zich neemt zal uiteindelijk de consument deze 30% betalen. 30% lijkt me enorm veel in verhouding met het geleverde. Een uitgever heeft mensen in dienst zoals schrijvers, editors en journalisten. Door digitaal te lezen verwacht ik als lezer een voordeel ten opzichte van mensen met de papieren variant. Dit wordt zo wel erg moeilijk gemaakt.

Wat doet Apple voor die 30%? Het bieden van een veelgebruikt platform, wat veiligheid en bandbreedte en aanverwante activiteiten. In de grootte, schaal en de menselijke arbeid die erbij komt kijken bij Apple lijkt het me niet dat er zo’n marge nodig is. Ik kan niet ergens binnen kijken, maar in omgevingen waar zeer veel elektronisch en geautomatiseerd gebeurd zou het leveren van een krant van 1,70 € geen 0,51 cent (30%) hoeven kosten. Het lijkt dan ook op het maximaliseren van marktwerking en ik denk dat Apple hiermee zijn hand overspeeld. Ik ben best onder de indruk van Apple spullen, maar als ik niet beter leer begrijpen waarom Apple hiervoor 30% vraagt, dan ben ik de eerste die overstapt als er een goed alternatief komt voor de iPad. Helaas is deze er nog niet (dit had ik ook voorspelt), maar het komende jaar zal hier wel verandering in komen.

Dit is voor mij dus meer een principe kwestie. Ik geef namelijk wel geld uit voor Apps en vind de prijzen redelijk en ook redelijk dat een ontwikkelaar 30% kwijt is aan Apple. Ik vind een App namelijk wel een wezenlijk verschil hebben met een dagelijks/maandelijks terugkerend iets als een krant.

Als Apple een schappelijk percentage zou rekenen voor Content (bijv. een 10%) neem dat mijn huidige bezwaar weg. Apple zou een onderscheid moeten maken tussen Apps, In Store aanschaffen en content op abonnementsbasis.

Nu is dit mijn gedachte en ik ken niet alle facetten en weten ze bij Apple meer dan ik, toch zie ik mijn sentiment terugkomen in allerhande reacties. Dus als ik het verkeerd begrijp wordt het blijkbaar niet goed uitgelegd.

De tijd zal het leren welke impact dit heeft.